Aan de slag

03.03.2023 Publiek

Workshop relatie-analyse: in contact met de niet-bezoeker

Actiegroep Publiek

Een getekende samenvatting (met veel tekst) van een workshop relatie-analyse die de actiegroep publiek volgde.

Download de tekening relatie-analyse

De Actiegroep Publiek richtte zich binnen Samen Inclusief vooral op publieksgroepen die niet of moeilijk bereikt worden. Welke groepen zijn dit? Hoe bepaal je op welke groep je je als museum wilt richten? En hoe pak je dat vervolgens aan? Om deze vragen te kunnen beantwoorden werkte de Actiegroep Publiek een periode samen met erfgoedprofessional Dyonna Benett en volgden ze een kennissessie ‘Ontdek de niet-bezoeker’ en een daarop volgende workshop ‘In contact met de niet-bezoeker’ van Marieke Stein en Anna Elffers om daar vervolgens in de eigen organisaties mee aan de slag te gaan. Hier vind je de workshop ‘Relatie-analyse: in contact met de niet-bezoeker’.

De workshop ‘Relatie-analyse: in contact met de niet-bezoeker’ gaf invulling aan stap 4 uit de Kennissessie ‘Ontdek de niet-bezoeker’. Deze workshop over het in contact komen met de niet-bezoeker werd gegeven door Marieke Stein en vond plaats op locatie bij de verschillende deelnemende wetenschapsmusea uit de Actiegroep Publiek. De workshop werd dus meerdere keren gegeven bij verschillende wetenschapsmusea. Olivier Rijcken maakte een getekende samenvatting van de workshop die werd gegeven aan de medewerkers van De Museumfabriek in Enschede, zodat je er zelf mee aan de slag kunt gaan. De workshop bestond uit vijf stappen:

1. Wat is diversiteit?
2. Wanneer zijn we inclusief?
3. Met welke regio rondom ons museum willen we aan het werk?
4. Teken een kaart van de regio, en waar bepaalde groepen zich bevinden
5. Kies een doelgroep en I. inventariseer persoonlijke netwerken, II. leg het eerste contact en III. bepaal de eerste stap.

In de praktijkverhalen lees je hoe verschillende deelnemers uit de Actiegroep Publiek met deze workshops aan de slag zijn gegaan in hun eigen organisatie.


Meer weten?