Sofia van Santen en Sanne den Adel
Ben jij wetenschapseducator? Op deze pagina vind je de informatie die je nodig hebt om meer inclusieve wetenschapseducatie te maken. Onderzoek je eigen praktijk vanuit drie perspectieven: de professional, de omgeving en het kind. Stel jezelf kritische vragen, doe praktische kennis op en laat je inspireren.
Dit werkmateriaal is gebaseerd op het project Inclusieve Wetenschapsclubs, van vier (natuur)wetenschapsmusea (Naturalis, Natura Docet, Museon | Omniversum en Natuurmuseum Fryslân), Hogeschool Leiden en de VSC. Als pilotproject hebben we Inclusieve Wetenschapsclubs opgezet in wijken waar kinderen minder toegang hebben tot wetenschap. Daar hebben we veel van geleerd. We weten nu beter hoe we toegankelijke en inclusieve wetenschapseducatie in de wijk tot een succes kunnen maken. En – misschien wel het belangrijkste – welke rol jij daar als professional in hebt.
Het werkmateriaal biedt handvatten aan alle wetenschapseducatoren die zich willen inzetten voor een meer toegankelijke en inclusieve aanpak. Dat hoeft niet in de vorm van een club te zijn. Het materiaal is geschikt voor alle vormen van buitenschools leren over wetenschap.
We kijken naar de praktijk vanuit drie perspectieven.
• jij als professional en als mens
• jij en de omgeving (de mensen met wie je samenwerkt en je doelgroep)
• jij en het kind
Klik hier voor het werkmateriaal De Inclusieve Wetenschapsclub